ROI, czyli zwrot z inwestycji, to kluczowe pojęcie w marketingu. Każde działanie w obszarze promocji powinno prowadzić do konkretnego celu. Może to być zwiększenie świadomości marki, poprawienie wyników sprzedaży czy pozyskanie nowych klientów. Event firmowy również organizuje się „po coś”. Czy jednak możliwe jest zmierzenie realnych efektów wydarzenia i korzyści, jakie przyniosło ono marce organizatora? Oczywiście, że tak. Wystarczy sięgnąć po odpowiednie narzędzia.
Jest niezastąpiona do mierzenia ROI z wszelkich działań marketingowych. Jeśli celem organizacji eventu firmowego było zwiększenie świadomości marki, warto skorzystać z narzędzi analitycznych, które dadzą odpowiedź na pytanie: czy marka rzeczywiście częściej pojawia się w przestrzeni Internetu? Jeśli tak, to trzeba jeszcze sprawdzić, w jakim kontekście rozmawiają o niej internauci.
Kolejnym efektem organizacji eventu może być zwiększenie liczby odwiedzin na stronie www, co jest łatwo mierzalne (chociażby przy pomocy Google Analytics). Firma może również chcieć sprawdzić, czy event spowodował wzrost liczby zapytań przesyłanych przez formularz kontaktowy. To oczywiście także można „zmierzyć”.
Papierkiem lakmusowym popularności marki są media społecznościowe. Warto więc sprawdzić, czy bezpośrednio po evencie nie przybyło fanów firmy na Facebooku czy Instagramie. Idealnie będzie, jeśli uczestnicy eventu zaczną się dzielić pozytywnymi doświadczeniami za pośrednictwem swoich social mediów.
Tutaj wystarczy sprawdzić, ilu spośród zaproszonych gości rzeczywiście pojawiło się na evencie. Jeśli impreza była otwarta, to na pewno warto przeanalizować strukturę uczestników, w czym pomocna może być chociażby lista zapisów, którą należało wypełnić przed wejściem na teren wydarzenia.
Dzięki temu firma może się dowiedzieć, kto po evencie zainteresował się jej marką, a także sprawdzić, ile spośród tych osób zdecydowało się na zakup czy skontaktowało się z przedstawicielem przedsiębiorstwa.
Niezłym rozwiązaniem umożliwiającym zmierzenie ROI z organizacji eventu jest zapytanie uczestników wydarzenia o ich opinię na temat samej imprezy, jak i marki, która ją organizowała. Dzięki liście gości można łatwo rozesłać ankiety satysfakcji. Pytania nie powinny być długie i skomplikowane. Pytamy o oczywistości: jak się bawili, czy coś im się nie podobało, czy ponownie wzięliby udział w takim wydarzeniu etc.
Jeśli natomiast podczas eventu goście mieli możliwość dokonania bezpośredniego zakupu lub złożenia zamówienia, należy przeanalizować wyniki sprzedaży. Pamiętajmy jednak, że zwrot z inwestycji w organizację wydarzenia nie musi być wyłącznie materialny. W grę wchodzą również, a może przede wszystkim, bezcenne korzyści wizerunkowe.
Nasi doradcy czekają na Twoje pytania. Pomożemy Ci dobrać produkty do Twoich potrzeb.