Data wpisu: 11.01.2016

Czy gadżety reklamowe można wrzucić w koszty? Podpowiadamy, jak to zrobić zgodnie z przepisami

Generalnie jest tak, że każdy wydatek związany ściśle z prowadzeniem działalności gospodarczej, może stanowić koszt uzyskania przychodu. W praktyce jednak wiemy, jak często dochodzi do przeróżnych interpretacji Naczelników Urzędów Skarbowych, co rodzi później niepotrzebne problemy. W przypadku gadżetów reklamowych sprawa jest oczywista do czasu, aż ktoś nie uzna, że gadżet nie służył celom reklamowym, ale reprezentacyjnym. Wyjaśniamy, na czym polega różnica.

Jakie gadżety reklamowe można zaliczyć w poczet kosztów uzyskania przychodu?

Gadżety czy też upominki reklamowe są podstawowymi przedmiotami wykorzystywanymi do promowania biznesu i jako takie są z reguły traktowane przez skarbówkę. Nie ma zatem problemu z zaliczeniem ich w poczet kosztów uzyskania przychodu. Wszystko jednak zależy w gruncie rzeczy od tego, z jakim rodzajem gadżetu mamy do czynienia.

Jeśli firma inwestuje w przygotowanie drobiazgów, takich jak:

Problemu nie ma (oczywiście pod warunkiem, że na gadżetach znajdzie się logo lub inne elementy identyfikacji wizualnej firmy). Zawsze ten wydatek będzie można wrzucić w koszty. Może się jednak zdarzyć sytuacja, w której urząd skarbowy uzna, iż dany upominek ma na tyle wysoką wartość, że należy go zaliczyć do budżetu reprezentacyjnego firmy. Wówczas skarbówka zakwestionuje taki koszt. Dlaczego?

Upominki, które służą do budowania wizerunku firmy

Wyobraźmy sobie, że nasza firma chce zrobić duże wrażenie na najcenniejszych klientach i kupuje dla nich bardzo drogie pióra wieczne lub alkohole ozdobione delikatnie identyfikacją wizualną marki. Z punktu widzenia przepisów skarbowych nie jest to już gadżet służący reklamie – czyli normalnie zaliczany w poczet kosztów – ale narzędzie do kreowania wizerunku. W takiej sytuacji skarbówka może uznać to za koszt reprezentacyjny. Jeśli firma nie ma na to budżetu lub został on przekroczony, wydatek nie będzie mógł zostać rozliczony.

Chodzi tutaj bowiem o rozróżnienie, czym jest reklamowanie swojej firmy, a czym wystawność. Urzędnicy stoją bowiem na stanowisku, że żadna firma nie zainwestuje w drogie gadżety tylko po to, aby rozreklamować swoje usługi. Nie ważne, czy jest to twierdzenie prawdziwe czy też nie – przedsiębiorca o tej zasadzie zapominający może mieć problemy w trakcie kontroli skarbowej.

Nie ma tutaj w zasadzie znaczenia fakt, że drogie upominki są opatrzone logotypem firmy. Dla urzędu skarbowego taki wydatek zawsze będzie zaliczany w poczet kosztów reprezentacyjnych, a nie uzyskania przychodu. Warto więc zwracać na to uwagę.

Pocieszeniem może być jednak fakt, że ekskluzywne upominki zwykle zamawia się w małych ilościach, co nie stanowi aż takiego obciążenia dla budżetu firmy. Korzyści płynące z ich wręczenia kontrahentom są natomiast niebagatelne i w dłuższej perspektywie z pewnością przyćmią ewentualne straty związane z tym, że tego wydatku nie będziemy mogli rozliczyć.


Autor wpisu:
Soluma Prestige, Maciej Chabowski

Bezpłatna konsultacja

Nasi doradcy czekają na Twoje pytania. Pomożemy Ci dobrać produkty do Twoich potrzeb.

Katalog gadżetówSkontaktuj się z nami

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry