Data wpisu: 17.01.2018

Organizujemy szkolenie dla pracowników. O czym warto pamiętać?

Szkolenia są dziś nieodłącznym elementem podnoszenia kompetencji zawodowych pracowników, ale mogą też być świetnym sposobem na wzmacnianie ich więzi z firmą. Oczywiście nie uda się tego osiągnąć, jeśli na hasło „szkolenie” pracownicy od razu chwytają się za głowy i zaczynają przeciągle ziewać. Na dobrze zorganizowanym szkoleniu nie ma miejsca na nudę. Pytanie brzmi: co zrobić, aby uzyskać taki efekt? W tym poradniku dzielimy się z Tobą kilkoma praktycznymi sposobami.

Po pierwsze: atrakcyjny temat szkolenia

Kwestia atrakcyjności tematu jest bardzo względna. Inne zainteresowania zawodowe mają przecież księgowi, jeszcze inne magazynierzy czy handlowcy. Dlatego bardzo ważne jest, aby nie organizować szkolenia dla wszystkich – znacznie mądrzej jest postawić na specjalizację. Owszem, w firmach z wieloma działami będzie się to wiązać z dodatkowymi kosztami, ale uwierz, że pieniądze przeznaczone na szkolenie, które zanudzi przynajmniej połowę uczestników, de facto zostaną wyrzucone w błoto.

Tematyka szkolenia powinna mieć istotny wpływ na rozwój kompetencji pracowników. Nie ma sensu inwestować w pogadankę, która nie wniesie niczego nowego. Pracownicy muszą dowiedzieć się tego, czego nie znali i co pozwoli im pracować lepiej, bardziej wydajnie, bardziej komfortowo.

Czasami warto wyjść poza schemat. Nie każde szkolenie dla księgowych musi przecież dotyczyć zmian w ordynacji podatkowej. Pomyśl, czy nie lepiej będzie zaproponować pracownikom szkolenie z technik radzenia sobie ze stresem lub zarządzania czasem w pracy? Są to umiejętności miękkie, ale bardzo przydatne na takim stanowisku. Lepiej zorganizowany, mniej zestresowany pracownik jest też bardziej wydajny.

Po drugie: akcent na zajęcia praktyczne

Zgodnie z teorią Arystotelesa, najskuteczniejsza jest nauka przez poznanie. Dlatego nie ma mowy o skutecznym szkoleniu, które opiera się wyłącznie na nudnej pogadance czy wystąpieniu kilku mądrych głów. Uczestnicy szkolenia muszą zostać zaproszeni do zajęć praktycznych – powinny one wręcz zdominować całe wydarzenie.

Szkolenie o charakterze warsztatowym jest znacznie atrakcyjniejsze, a przede wszystkim bardziej angażujące. Taka forma wyklucza siedzenie w kącie i drzemanie. Każdy musi się zaangażować. Zamiast więc nudzić pracowników dwugodzinną opowieścią o możliwościach technicznych nowej serii wiertarek udarowych, lepiej jest zaprosić ich na plac budowy i pozwolić im własnoręcznie przetestować działanie sprzętu.

Po trzecie: termin

Tak, wiemy o tym, że wiele firm wybiera termin szkolenia pod kątem ceny. Wydarzenia organizowane w niektóre dni tygodnia są po prostu tańsze. Jednak nie warto się tym sugerować. Jaki sens ma szkolenie organizowane w środę o godzinie 19? Pracownicy będą zmęczeni i sfrustrowani, że ktoś pozbawia ich czasu na regenerację.

Znacznie lepiej sprawdzają się szkolenia weekendowe. Owszem, nikt nie lubi tracić wolnego weekendu, jednak 2-3 godziny w sobotnie przedpołudnie nie są aż taką tragedią. Zwłaszcza, jeśli pracownicy zyskają dodatkową motywację – np. możliwość wygrania jakiejś atrakcyjnej nagrody ufundowanej przez organizatora. Tutaj świetnie sprawdzają się elementy grywalizacji.


Autor wpisu:
Soluma Prestige, Maciej Chabowski

Bezpłatna konsultacja

Nasi doradcy czekają na Twoje pytania. Pomożemy Ci dobrać produkty do Twoich potrzeb.

Katalog gadżetówSkontaktuj się z nami

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry