Szkolenia są dziś nieodłącznym elementem podnoszenia kompetencji zawodowych pracowników, ale mogą też być świetnym sposobem na wzmacnianie ich więzi z firmą. Oczywiście nie uda się tego osiągnąć, jeśli na hasło „szkolenie” pracownicy od razu chwytają się za głowy i zaczynają przeciągle ziewać. Na dobrze zorganizowanym szkoleniu nie ma miejsca na nudę. Pytanie brzmi: co zrobić, aby uzyskać taki efekt? W tym poradniku dzielimy się z Tobą kilkoma praktycznymi sposobami.
Kwestia atrakcyjności tematu jest bardzo względna. Inne zainteresowania zawodowe mają przecież księgowi, jeszcze inne magazynierzy czy handlowcy. Dlatego bardzo ważne jest, aby nie organizować szkolenia dla wszystkich – znacznie mądrzej jest postawić na specjalizację. Owszem, w firmach z wieloma działami będzie się to wiązać z dodatkowymi kosztami, ale uwierz, że pieniądze przeznaczone na szkolenie, które zanudzi przynajmniej połowę uczestników, de facto zostaną wyrzucone w błoto.
Tematyka szkolenia powinna mieć istotny wpływ na rozwój kompetencji pracowników. Nie ma sensu inwestować w pogadankę, która nie wniesie niczego nowego. Pracownicy muszą dowiedzieć się tego, czego nie znali i co pozwoli im pracować lepiej, bardziej wydajnie, bardziej komfortowo.
Czasami warto wyjść poza schemat. Nie każde szkolenie dla księgowych musi przecież dotyczyć zmian w ordynacji podatkowej. Pomyśl, czy nie lepiej będzie zaproponować pracownikom szkolenie z technik radzenia sobie ze stresem lub zarządzania czasem w pracy? Są to umiejętności miękkie, ale bardzo przydatne na takim stanowisku. Lepiej zorganizowany, mniej zestresowany pracownik jest też bardziej wydajny.
Zgodnie z teorią Arystotelesa, najskuteczniejsza jest nauka przez poznanie. Dlatego nie ma mowy o skutecznym szkoleniu, które opiera się wyłącznie na nudnej pogadance czy wystąpieniu kilku mądrych głów. Uczestnicy szkolenia muszą zostać zaproszeni do zajęć praktycznych – powinny one wręcz zdominować całe wydarzenie.
Szkolenie o charakterze warsztatowym jest znacznie atrakcyjniejsze, a przede wszystkim bardziej angażujące. Taka forma wyklucza siedzenie w kącie i drzemanie. Każdy musi się zaangażować. Zamiast więc nudzić pracowników dwugodzinną opowieścią o możliwościach technicznych nowej serii wiertarek udarowych, lepiej jest zaprosić ich na plac budowy i pozwolić im własnoręcznie przetestować działanie sprzętu.
Tak, wiemy o tym, że wiele firm wybiera termin szkolenia pod kątem ceny. Wydarzenia organizowane w niektóre dni tygodnia są po prostu tańsze. Jednak nie warto się tym sugerować. Jaki sens ma szkolenie organizowane w środę o godzinie 19? Pracownicy będą zmęczeni i sfrustrowani, że ktoś pozbawia ich czasu na regenerację.
Znacznie lepiej sprawdzają się szkolenia weekendowe. Owszem, nikt nie lubi tracić wolnego weekendu, jednak 2-3 godziny w sobotnie przedpołudnie nie są aż taką tragedią. Zwłaszcza, jeśli pracownicy zyskają dodatkową motywację – np. możliwość wygrania jakiejś atrakcyjnej nagrody ufundowanej przez organizatora. Tutaj świetnie sprawdzają się elementy grywalizacji.
Nasi doradcy czekają na Twoje pytania. Pomożemy Ci dobrać produkty do Twoich potrzeb.